ejra

همکاری شرکت نانو واحد صنعت پرشیا با جهاد شهرستان اصفهان جهت استفاده از فناوری بایوجمی در منطقه شرق اصفهان

جهت همکاری سازمان های دولتی با شرکت های دانش بنیان جلسات متعددی با حضور مدیران جهاد شهرستان اصفهان در شرکت نانو واحد صنعت پرشیا  برگزار شد. ماحصل این جلسات برگزاری جلسه توجیهی کشاورزان پیشرو منطقه شرق اصفهان در محل شهرستان اصفهان بود. در این جلسه فناوری بایوجمی به کشاورزان معرفی شده و تعدادی از کشاورزان داوطلب استفاده از فناوری بایوجمی شدند. بازدید از زمین ها در منطقه شرق اصفهان و بررسی های کارشناسی انجام شد و طرح فناوری بایوجمی در چند زمین اجرا شد.

مشکلات زمین‌های شرق اصفهان:

شوری بالای خاک و آب، همچنین درصد بالای آهک خاک از مهم‌ترین عوامل محدودکننده تولید در بخش کشاورزی مناطق شرق اصفهان به شمار می آید. مشاهدات حاکی از آن است که در مناطقی از شرق اصفهان  خاک ها در گروه خاک های شور  و قلیا قرار می گیرند. شایان ذکر است با توجه به برداشت بی رویه سفره اب زیر زمینی در منطقه شرق اصفهان حجم سفره ی آب زیر زمینی به شدت کاهش یافته و پدیده فرونشست را تشدید کرده است.

اهمیت کشاورزی در منطقه شرق اصفهان:

اصفهان در بیش از یک دهه قبل بخش زیادی از تولید غلات و گندم کشور را بر عهده داشت. گندم تولیدی اصفهان از جمله گندم های بسیار مرغوب است. گندم محصولی استراتژیک است که در کشت آن مسائل اقتصادی کمتر در نظر گرفته شده و خودکفایی در تولید آن اهمیت بیشتری دارد.  اما با خشکاندن زاینده‌رود زراعت و کشت گندم و غله در شرق اصفهان از دست رفته است. عمده کشت در شرق اصفهان حدود 60 درصد به کشت گندم و ٢۵ درصد به کشت گلرنگ اختصاص داشته که بیشترین کشت گلرنگ در منطقه رودشتین و حدود ١۵ درصد باقی مانده باغ ها و کشت های ریشه ای مانند  یونجه بوده است که در حال حاضر تولیدات کشاورزی در منطقه شرق اصفهان  به حدود 70 درصد کاهش داشته است.

امروز اصفهان رتبه قابل قبولی درکشت غله و گندم ندارد اما رتبه دوم تولید گل‌رنگ و محصولات جالیزی (طالبی، گرمک)، رتبه سوم تولید سیب‌زمینی و خربزه و رتبه چهارم سبزی و رتبه ششم در تولید ذرت علوفه‌ای را از آن خودکرده است. جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش شوری و آهک خاک سبب حفظ توانایی خاک در تولید محصولات کشاورزی است.  در این راستا جلوگیری از بیابان زدایی و افزایش قدرت باروری خاک، سبب افزایش امنیت غذایی میشود. با حفظ زمین های کشاورزی و استفاده بهینه از منابع اب و خاک میتوان از رها شدن زمین های شرق اصفهان جلوگیری کرد. طرح بایوجمی شرکت نانو واحد صنعت پرشیا با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان در مزارع کاشت پیاز و جو جهت کاهش شوری خاک،  افزایش عملکرد و بهبود تولیدات در منطقه براان شمالی واقع در شرق اصفهان اجرا گردید. در این راستا آقایان احمدی و دهقان بعنوان کشاورز پیشرو در این منطقه زراعت خود را با روش بایوجمی پیش بردند. در ارتباط با زراعت پیاز در منطقه شرق اصفهان با توجه به اینکه کشاورزان دیگر در همان منطقه تحت عنوان شاهد حدود 20 تن پیاز در هکتار برداشت داشتند اما برداشت پیاز با طرح بایوجمی در مزرعه آقای احمدی به 60 تن در هکتار رسید. در ارتباط با زراعت جو در منطقه شرق اصفهان که آقای دهقان این طرح را در زراعت خود اجرا کردند شواهد حاکی از آن است که وزن صد دانه  جو تیمار شده در مقایسه با جو شاهد حدود 37  درصد افزایش عملکرد داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *